Utomhuspedagogik som metod i sfi-undervisning

img_071915-sep-samtalimg_0710

”Utomhuspedagogik som metod i sfi-undervisning” drev Färsna Naturcentrum tillsammans med Hermods AB i Norrtälje (sfi) under 2016. Detta gjordes genom statsbidrag från Skolverket.  Delar av elevernas utbildning har  skett i autentiska miljöer på Färsna gård. Så fantastiskt! Utomhuspedagogiken visar igen vilket enastående komplement som en ordinarie del i skolan. De olika lärmiljöerna skapar förutsättningar för elever att visa kunskaper, förmågor och dela erfarenheter på ett enastående sätt.Odling, matlagning, friluftsliv, hantverk och naturupplevelser har stått på schemat.Efter detta kommer bearbetningsfasen i klassrummet och hemma. Här är de digitala verktygen en stor resurs. Ta gärna del av filmer på sfi-bloggen

https://sfinorrtalje.wordpress.com/farsna/

Ta del av metodhäfte som  Färsna Naturcentrum och Hermods AB tagit fram som en del i projektet. Följ länkarna och se filmer och underlag. Ladda ner appen QR-reader i din smartphone eller surfplatta och ta del av hela innehållet. Syftet med häftet är att inspirera andra att se utomhuspedagogik som en stor resurs för SFI-utbildning. Vår slutsats är att det gynnar alla elever i olika nivåer, men att bearbetningsfasen och redovisningsfasen då har en tydlig progression.

Möjligheter utanför klassrummet Häfte Utomhuspedagogik som en metod i sfi – 2016 SKOLVERKET Hermods AB och Färsna Naturcentrum i Norrtälje SV

Detta projekt har för oss som deltagit i det praktiska arbetet och undervisningen inte lämnat någon inblandad oberörd! Hur tar vi detta vidare som långsiktig metod i Norrtälje kommun?Sparbankens_Stiftelser-123x150 2017 stöds vårt arbete av Roslagens sparbanks stiftelser så vi kan arbeta vidare med det som byggts upp, men omfattningen under 2017 blir inte så stor. Hör gärna av er för samarbeten eller om ni vill stödja vårt integrationsarbete.

 

 

 

För frågor och kontakt maila Anna Westerlund, leg lärare och projektledare,

Färsna Naturcentrum, anna@naturvardsstiftelse.se

2-1